Sökträff på google...Finns du?

Har ni provat att googla på er själva någongång? Ja det är klart...hur många träffar fick ni? Och har ni någon gång googlat på någon och inte fått någon träff, ja självklart händer även det. Men visst är det så att man undrar om den personen i huvudtaget existerar in real life då. Jag är sådan, dvs störd!

För ett par månader sen så ändrade Google sin sökmotor som listar ut hur relevanta länkarna beroende på hur populära de är. Nu fånga den upp sociala medialänkar med sina spindelarmar och dessa har fått en högre relevans. Det betyder med andra ord att bloggar, facebook och twitter får en högre träff. Så alla ni som har facebook hamnar högt om ni söker på ert namn, till och med högre än om ni har namn och telefonnummer på er arbetsplats hemsida....det ni!

Vem hamnar högst hos Google?
Den viktigaste sidan med relevant innehåll för sökordet i fråga hamnar högst hos Google. De räknar ut detta genom att multiplicera sidans relevans med webbplatsens pagerank och trust (låt mig inte förklara det där). Den exakta algoritmen och hur de viktar parametrarna håller de hemligt och det ändras också då och då.


Men tillbaka nu från faktan och hur det fungerar....Om jag söker på mitt namn får jag drygt 2000 träffar. Nu råkar jag inte vara den enda Jeanette Sundin i Sverige så jag ska inte ta åt mig all ära.....för visst känns det konstigt att 2000 sidor skulle handla eller innehålla något om mig...*ler*. Men några sidor är alltså träffar om någon annan med MITT namn.

Högst upp hamnar min hemsida, sen mitt twitterkonto tätt efterföljts av min blogg, sen facebook...ja ni fattar. Sen hittar jag sidor på andras bloggar där mitt namn skrivs.
Ganska långt ner så hittar man mig på min arbetsplats.....Det betyder att alla andra eller "hon den andra med samma namn" inte är så aktiv inom social media och därav får jag en högre träff på Google.

Sociala media behöver också bloggosfären som ger dem besökare och länkkraft. Ännu viktigare är att bloggare är sociala och många som är aktiva i sociala media är också just bloggare.

Syns du inte finns du inte
Med fler än sju miljoner dagliga sökningar är Google Sveriges största köpkanal för båda företag och privatpersoner. Att sökmotoroptimera är att arbeta för att hamna så synligt som möjligt hos Google och andra sökmotorer. Så skriv ditt namn inom citattecken"ditt namn" så söker den på hela kombinationen för och efternamn ihop...annars kan  du få miljoner träffar, dvs då söker den först på ditt förnamn och sen efternamn.

 

 




Ursäkta bilden högst upp men jag tyckte den var passande.....*ler*.....vi är vandrande reklampelare på nätet....

Kram på er!
Kommentera inlägget här: