Valborg Viola


Alias Lola fyller år den 1 maj och har namnsdag imorgon. Valborg Viola är Jonas mormor som skulle ha fyllt 103 år den 1 maj i år. Min egen farmor skulle ha blivit 100 år den 21 oktober i år, en kvinna som betytt så mycket i mitt liv. På vår promenad idag började vi prata om Jonas mormor medans vi styrde våra steg mot kyrkogården för att skänka henne en tanke och närvaro nu när hennes födelsedag låg inom räckhåll. 103 år sedan, hur såg världen ut då......mycket tankar.

Jonas mormor flyttade till USA vid 14-års ålder ensam, ensam i den stora staden för att jobba och bo hos sin morbror bosatt i Chicago. Tänk om vi idag skulle ge våra tonåringar det ansvaret......:) I Chicago träffade denna kvinna, under den värsta gangstertiden självaste Al Capone. De vi har sett på film, upplevde hon i verkligenheten, vapen, skotthål och kostymklädda män med icke rosor i tankarna fanns i hennes där.

I trettioårs åldern åkte hon tillbaka till Sverige på semester och här blev hon kvar då hon träffade mannen i sitt liv, tänk vad kärleken kan förändra livet. Dottern Monica dök upp när hon var 38 år (Jonas mamma) och i Gröndal bodde dom till att börja med innan de flyttade till Märsta där hon vid 85-års ålder dog och begravdes i Husby-Ärlinghundras kyrka, dit vi nu styrde stegen på vår morgonpromenad.

En vacker morgon och dag blev det och finns det något så vackert som en vacker byggnad full med känsla och blommor. Så mycket liv och ändå inte......




Självklart gick vi i minneslunden och tänkte på Amanda, vattnet har fått en betydelse för mig när jag tänker på henne så jag gick ner och såg karparna simma runt medans mina tankar gick till det barn som idag skulle ha varit en ung kvinna.



Vår promenad i Märsta ledde oss förbi landskap och djur.


Avslutade eftermiddagen med att handla hem några blommor till uteplatsen.

Vilken dag och än är den inte slut:)

Anonym:

Vad fint du skrivit om min älskade mamma, tack.

Kram

Kommentera inlägget här: