Reklam med all ära...

Jag jobbar med reklam och älskar bra reklam, lika mycket som jag blir imponerad av riktigt dålig reklam eftersom det oftas är den som fastnar. Men den här veckan släpptes Volvos nya reklamfilm och den var så där bra som bara deras reklam kan vara. Zlatan och Max Martin med reklamföretaget Forsman & Bodenfors har gjort succe. Jag bugade när jag såg den och kunde inte låta bli att se på den flera gånger i rad och bli imponerad av bildspråket, fotografen, Zlatans insats och sättet man får fram den snygga bilen som trots diskussioner runt denna reklam ändå är huvudpersonen. Musiken som är underbar och känslan som hela filmen väcker. En film man vill förknippas med, en känsla vi alla vill känna och som reklamman så suckar man och undrar varför man själv inte kan komma på något så genialt eller få vara delaktig av en sådan otrolig produktion.
 
Men reklam handlar också om att titta på vad andra har gjort och göra det lite bättre utan att kopiera. Och ska man ta något från en bra idé och göra den till sin egen måste man göra det jäkligt snyggt annars tappar man sin stjärnglans och trovärdighet.
 
Utan att säga något mer....... ta dig tiden och se på de två reklamfilmerna nedan och jämför. Den första är den du säkert redan sett. Volvos reklam med Zlatan - Made by Sweden. Den andra är gjord för fyra år sedan i vårt grannland Norge för företaget Aker av norska byrån Bates United - Made bye Norway.
 
 
Jag lägger inga värderingar i detta, men.....
 
Sen kan man använda konceptet och göra en kopia på sitt eget sätt. Made by Markoolio.
 
Kommentera inlägget här: