Bitterfittan

Så vem fan vill vara en bitterfitta...eller är det något positivt då vi använder det kvinnliga könet, dock ihop med ordet bitter..som ofta tolkas negativt? Boken rekomenderades idag av en arbetskollega, en bitter sådan...hahaha..nejdå skojade, inte alls en glad och positiv man.


Maria Sveland heter författaren och detta är hennes debutroman. H
uvudperson Sara drömde om ett vuxet kvinnoliv som det hon läste om i Erica Jongs och Suzanne Brøggers böcker: fyllt av glädje, frihet och knapplösa knull. Jong medgav att det är "sällsyntare än en enhörning", Brøgger skaffade en egen liten kärnfamilj, och Sara förvandlas av moderskap och giftermål till en bitterfitta, en sådan som motsvarar tillmälena mot en arg kvinna, hur ung hon än är. En bitter kvinna är det fulaste som finns.

"Sara är 30 år och redan bitter. En riktig bitterfitta faktiskt. Så en dag i januari när allt blir outhärdligt, lämnar hon man och barn för en veckas tankepaus på tönt-Teneriffa. Med sig på resan har hon Erica Jongs 70-talsklassiker Rädd att flyga, och hon läser och undrar hur det kunde gå så långt att hon längtar mer efter en hel natts sömn än ett knapplöst knull. Det var ju inte så här det skulle bli. Hon drömde ju bara om kärleken som alla andra. Men Sara känner sig lurad och bitter när hon tänker på alla kvinnor hon känner som liksom hon dräneras på energi i familjefängelset. Är det ett ofrånkomligt arv i rakt nedstigande led -– från hennes rastlösa mammas diskande eksemhänder till hennes eget nervösa duktighetskomplex?"

Bitterfittan är en vildsint uppgörelse med kärleksmyten. En roman som vågar ställa de svåraste frågorna om identitet, jämlikhet och föräldraskap.

Rostat bröd - Teri Hatcher
En försenad julklapp fick jag idag av en vännina, så kul, älskar paket!!! Innehållet, en bok...jag älskar böcker, det är inte alltid jag är på läshurmör men när jag är det så slukar jag pocketböcker som min dotter äter isglass på sommaren, fan vilken dålig jämförelse...men men....ni fattar.

"Ät inte det där brända rostaden, skrapa inte bort de svartsmuliga kanterna och gnag i dig den torra brödbiten. Skär en ny skiva och sätt i rosten. Du är värd något bättre än bränt bröd - du är värd ett bättre liv."

Teri Hatcher, en av skådespelerskorna i Desperate housewives, har fyllt fyrtio och kommit till insikt om ett och annat. Med utgångspunkt från sitt eget liv som dansare och Hollywoodskådis och som ensamstående mamma med en tämligen bitter skilsmässa bakom sig har hon skrivit den personligt hållna boken Rostat bröd.

Så nu har jag en bok i min hand och en i handeln som skall förgylla några timmar i mitt liv framöver och förhoppningsvis böcker som ger mig en tankeställare inför nästa års utmaningar som singel, 40 och mamma.

Kram på er!

Frasse:

Vilken skitbra blogg du har!!

Kommentera inlägget här: